WHERE FIREFLIES UNFOLD

ENGLISH

The majority of those born in the cities resulting from rural emigration in the 60s and 70s have a common place that unites us: our parents’ village. Deleitosa is my village.It is located in the province of Cáceres, in the region of Extremadura in Spain. Here my parents, grandparents, great grandparents and other ancestors were, going back through centuries of family genealogy. Deleitosa was the village that Eugene Smith chose to realize his photographic essay “Spanish Village” that was published in the American magazine Life on April 9, 1951.

Far from showing the perceptible appearance of Deleitosa or some of the visual references linked to what was a photographic icon of the social and economic backwardness in Spanish rural society, my gaze has some subjective nuances linked to a series of experiences, places and memories. Reminiscences that have endured as apparitions in my memory. Images that intermingle episodes that float in the collective imagination with the new realities that coexist in the village.

There is an emotional need to reflect on the territory of which we are part. To explore our identity in the echo of the places that still speak to us, or in the absence-presence of the people and beings that inhabit them. To form a visual interpretation that evokes the mystery that manifests itself in everyday rhythms, in the poetic condition that underlies the strange.

SPANISH

La mayoría de los que nacimos en las ciudades fruto de la emigración rural en los años 60 y 70 tenemos un lugar común que nos une. El pueblo de origen de nuestros padres. Deleitosa es mi pueblo. Situado en la provincia de Cáceres, en la región de Extremadura en España. Aquí han nacido mis padres, abuelos, bisabuelos y demás antepasados hasta donde alcanza la memoria de siglos de genealogía familiar. Deleitosa fue el pueblo que eligió Eugene Smith para realizar su ensayo fotográfico “Spanish Village” publicado en la revista americana Life el 9 de abril de 1951. 

Lejos de mostrar la apariencia perceptible de Deleitosa o algunos de los referentes visuales vinculados al que fue un icono fotográfico del atraso social y económico en la sociedad rural española, mi mirada posee algunos matices subjetivos ligados a una serie de experiencias, lugares y recuerdos. Reminiscencias que han ido perdurando como apariciones en mi memoria. Imágenes que entremezclan episodios que flotan en el imaginario colectivo con las nuevas realidades que coexisten en el pueblo. 

Existe una necesidad emocional de reflexionar sobre el territorio del cual que formamos parte. De explorar nuestra identidad en el eco de los lugares que aun nos hablan o en la ausencia-presencia de personas y seres que los habitan. De conformar una interpretación visual que evoca el misterio que se manifiesta en los ritmos cotidianos, en la condición poética que subyace en lo extraño.